Ga naar de inhoud

In Nederland bepaalt de puntenwaardering van een huurwoning hoe hoog de huur mag zijn. Hier vind je antwoord op vragen.

Het totaal aantal punten bepaalt de maximale huurprijs. Vervolgens stellen wij de kale huur van de woning vast door een gedeelte te nemen van de maximale huurprijs. Dat noemen wij de streefhuur van een woning. De afspraken over de hoogte van de huur ligt vast in ons huurbeleid. Bij wijzigingen van het huurbeleid overleggen we met huurdersbelangenvereniging AH WOON.

Op 'mijn Woonborg' onder woningwaardering kun je zien hoe de puntenwaardering voor jouw woning is opgebouwd.

Wil je meer informatie over het puntenwaarderingssysteem? Bekijk dan de website van de overheid over woningwaardering. Op de website van de huurcommissie kun je ook zelf een huurprijscheck doen.

Wanneer je inlogt op 'mijn Woonborg' kan je de woningwaardering inzien van jouw woning. Hier kun je per ruimte terugzien hoeveel punten er zijn toegekend. Ook vind je hier terug wat het energielabel is van jouw woning.
Mocht dit niet lukken, neem dan contact met ons op.
Wil je meer informatie over het puntenwaarderingssysteem?
Bekijk dan de website van de rijksoverheid over woningwaardering
 

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur in rekening worden gebracht. Bijvoorbeeld het schoonmaken van de trappenhuizen of tuinonderhoud. Betaal je voor deze extra diensten? Dan ontvang je elk jaar een jaaroverzicht met gemaakte kosten en een nieuw tarief.

Naast de servicekosten kan het totale bedrag dat je elke maand betaalt aan Woonborg ook vermeerdert zijn met kosten voor rioolheffing, de energieprestatievergoeding, lidmaatschapskosten van het Combinatiefonds en/of het Reparatie-abonnement.

Rioolheffing wordt aan de gemeente betaalt en wordt gebruikt voor het onderhoud en de vervanging van het riool.
In veel gevallen wordt de rioolheffing via Woonborg aan de gemeente afgedragen.


Staat jouw vraag er niet bij? Geef jouw vraag hier door en wij komen erop terug.