Ga naar de inhoud

Is de stroom uitgevallen? Hier vind je antwoord op vragen.

Is de stroom in jouw woning weggevallen? Dat is natuurlijk erg vervelend. Ga eerst na of er in de straat ook stroomuitval is, dit kan je bij controleren bij de buren. Ook kan je kijken op de site van Enexis, voor de meest recente stroomstoringen.  
Als er geen stroomstoring in de straat is, ga dan na waar de storing zit. Dit kan je achterhalen met een stekkerproef. 
We leggen je hieronder stap voor stap uit hoe je dit zelf kunt doen. 
Of bekijk hier onze instructievideo hoe je de stekkerproef kunt uitvoeren.

  1. Schakel alle groepen in de groepenkast uit of verwijder de zekeringen van de groepen.
  2. Schakel ook de aardlekschakelaars uit, maar schakel de hoofdschakelaar niet uit. 
  3. Haal in het hele huis de stekkers uit de stopcontacten, denk hierbij ook aan stekkers in de tuin, cv-ketel, boiler of ventilatie.
  4. Schakel de aardlekschakelaar en de groepen in de groepenkast opnieuw in.
  5. Doe nu één voor één de stekkers van elk apparaat in het stopcontact en zet het apparaat ook aan.
  6. Zodra het apparaat aangaat en aan blijft, ga je verder naar het volgende apparaat.
  7. Gaat de aardlekschakelaar om op het moment dat je de stekker in het stopcontact zet of dat je het apparaat inschakelt?
    Dan heb je de oorzaak van de stroomstoring gevonden. 
  8. Het is tijd om het apparaat te vervangen of te repareren. 
  9. Valt de stroom toch uit na het controleren van alle apparaten? Blijft de aardlekschakelaar ook uitvallen?
    Dan kan het zijn dat er een probleem is met een installatie. Neem dan contact met ons op via het contactformulier of telefonisch (0592) 30 36 00

 


Staat jouw vraag er niet bij? Geef jouw vraag hier door en wij komen erop terug.